• Sluisweg 17, 4794 SW, Heijningen

Full Service

Engineering, Fabrication and Installation

Persbericht: Bijzondere hijsoperatie in Heijningen

HEIJNINGEN – Door de FB Group uit Heijningen gebouwde 360 ton wegende ‘Yoke’ voor het grootste schip ter wereld werd omgedraaid.Pers004_3368423

Voor het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit van Allseas, heeft FB Group uit Heijningen de afgelopen maanden hard gewerkt aan de bouw van een zogeheten ‘Yoke’. De Yoke wordt gebruikt als heftafel op het schip de Pioneering Spirit. Dit nieuw gebouwde schip, gelegen aan de Maasvlakte waar het verder wordt afgebouwd, is in staat om offshore complete productie platforms op te pakken en te verwijderen. Het concept is uniek en resultaat van jarenlange ontwikkeling door het bedrijf Allseas.

De Yoke waarop het platform straks komt te liggen aan boord van het schip is gemaakt van hoogwaardig staal en volgens zeer strenge eisen gefabriceerd. De vorm van de yoke maakte het noodzakelijk om deze ondersteboven te bouwen. Nu eenmaal gereed, diende de yoke in zijn uiteindelijke positie gebracht te worden. Het 20 meter lange, 8,5 meter brede en 8 meter hoge gevaarte met een gewicht van 360.000 kg is afgelopen vrijdag door het bedrijf Mammoet met 4 van haar grootste kranen opgetild en omgedraaid. De voorbereidingen en het hijsen en draaien namen twee volle dagen in beslag.

Afgelopen vrijdag is deze unieke hijsoperatie door Mammoet vakkundig uitgevoerd. Een spectaculair ‘hijsklusje’ van ‘een mooi staaltje’ Nederlands vakmanschap!

Bron: Moerdijkse Bode